علل ایجاد لک
نوشته شده توسط : شیرین

چرا لک بر روی صورت ظاهر می شوند
برآمدگی ها یا لکه های قهوه ای روشن روی پوست شما هستند. آنها از خوشه سلول های پوستی ساخته شده اند که حاوی ملانین رنگدانه هستند. بر خلاف خال ها ، که مطرح شده اند ،لک ها صاف هستند. لک ها دردناک یا مضر نیستند.

هیچ کس با لک متولد نمی شود ، حتی اگر ممکن است ژنتیکی باشند. آنها در اثر تابش آفتاب برانگیخته می شوند. اگر لک دارید و می خواهید از شر آنها خلاص شوید ، در اینجا هفت روش برای رهایی از لک وجود دارد.

1. ضد آفتاب
ضد آفتاب خلاص نخواهید شد ، اما به جلوگیری از موارد جدید کمک می کند. شما باید سالانه ضد آفتاب بزنید، حتی اگر هوا ابری باشد.

آکادمی پوست آمریکا این نکات را ارائه می دهد:

ضد آفتاب باید SPF 30 یا بالاتر داشته باشد.
حداقل 15 دقیقه قبل از بیرون رفتن از خانه ، ضد آفتاب را روی پوست لخت بمالید.
هر دو ساعت یکبار کرم ضد آفتاب و بلافاصله بعد از شنا یا تعریق زیاد استفاده کنید.

درمان با لیزر
درمان با لیزر از پالسهای نور متمرکز و شدید برای هدف قرار دادن نواحی آسیب دیده پوست استفاده می کند. انواع مختلفی از لیزرها وجود دارد. طبق یک مطالعه سال 2015 ، لیزر 1064 Q-Switched Nd YAG برای معالجه برآمدگی مؤثر است. نتایج مطالعه نشان داد که درمان با این لیزر بیش از 50 درصد از برآمدگی ها را در 62 درصد از شرکت کنندگان روشن کرده است.

درمان با لیزر به طور کلی بی خطر است. خطر زخم کم است. اما ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز رخ دهد ، از جمله:

خارش
ورم
قرمزی
پوسته پوسته شدن
لایه برداری
عفونت
تغییر در رنگ پوست
اگر سابقه تبخال خوراکی دارید ، ممکن است لازم باشد قبل از انجام لیزر درمانی ، داروی ضد ویروسی مصرف کنید. به این دلیل است که لیزر می تواند تبخال را در اطراف دهان شما تحریک کند.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است قبل از عمل سایر داروها یا کرم ها را تجویز کند. آنها همچنین ممکن است توصیه کنند که از داروهای خاص یا محصولات قبل از عمل خودداری کنند. به پزشک خود در مورد هرگونه دارو یا کرم مورد استفاده خود اطلاع دهید.

برای  درمان لک صورت(https://mag.mahtateb.com/) با لیزر ممکن است دو هفته طول بکشد. برای دستیابی به نتایج مطلوب معمولاً چندین جلسه ضروری است.

3. جراحی کرایوس
جراحی کرایوس جراحی از سرمازدگی شدید به صورت نیتروژن مایع برای انجماد و از بین بردن سلولهای غیر طبیعی پوست استفاده می کند. جراحی کرایو جراحی به طور کلی بی خطر است و نیازی به بیهوشی و زمان کمی ریکاوری ندارد. برخی از عوارض جانبی احتمالی آن عبارتند از افت فشار خون ، خونریزی و تاول. جراحی کرایوس به ندرت باعث ایجاد زخم می شود.

4- کرم موضعی محو کننده
کرم محو کننده ، که به آن کرم سفید کننده نیز گفته می شود ، هم از طریق پیشخوان و هم با نسخه موجود است. بسیاری از کرم های محو کننده حاوی هیدروکینون هستند ، ماده ای که فکر می کند تولید ملانین را سرکوب می کند و باعث تیره تر شدن مناطق تیره پوست می شود.

کرم هیدروکینون موضعی ممکن است باعث شود:

التهاب
خشکی
سوزش
تاول زدگی
تغییر رنگ پوست

 

لک صورت
در سال 1982 ، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) محصولات سفید کننده ای را که حاوی حداکثر 2 درصد هیدروکینون بود به عنوان کلی ایمن و مؤثر دانست. در سال 2006 ، منبع جدید معتبر نشان داد که هیدروکینون ممکن است باعث ایجاد سرطان در موشها شود و باعث تیرگی و نابودی پوست شود. این امر باعث شد تا FDA نامزد هیدروکینون برای مطالعه بیشتر تحت برنامه ملی سم شناسی (NTP) شود. با این وجود ، FDA محصولات هیدروکینون را توصیه می کند تا تحقیقات NTP کامل شود.

5- کرم رتینوئید موضعی
کرم رتینوئید یک ترکیب ویتامین A است. از این ماده برای بهبود پوست آسیب دیده در آفتاب و روشن شدن کارکردها است. طبق یک منبع بازبینی شده معتبر در سال 2014 ، رتینوئیدها ممکن است با جذب اشعه ماوراء بنفش B ، محافظت محافظتی را ارائه دهند. این ممکن است به جلوگیری از شکل گیری ترک های جدید کمک کند.

کرم های رتینوئید با یا بدون نسخه در دسترس هستند. عوارض جانبی رایج عبارتند از:

قرمزی
خشکی
سوزش پوست
لایه برداری
حساسیت
6. پوست شیمیایی
یک لایه بردار شیمیایی از محلول شیمیایی برای لایه برداری و لایه برداری از نواحی پوست آسیب دیده استفاده می کند. برای برطرف کردن freckles ، یک پوست متوسط ​​پوست حاوی اسید گلیکولیک یا trichloroacetic acid به لایه های میانی پوست نفوذ می کند. پس از برطرف شدن پوست آسیب دیده ، پوست جدید ایجاد می شود.

لایه برداری شیمیایی به طور موقت ممکن است باعث شود:

نیش زدن
لایه برداری
قرمزی
تحریک
پوسته پوسته شدن
ورم
طبق گزارش انجمن جراحی پوستی آمریکا ، لایه برداری پوست متوسط ​​تا دو هفته طول می کشد تا بهبود یابد. باید روزانه پوست خود را خیس کرده و پماد موضعی بمالید. همچنین باید تا دو هفته آنتی ویروس تجویز کنید و تا زمانی که پوست شما بهبود نیاورد ، از آفتاب خودداری کنید.

7. داروهای طبیعی
چندین راه درمان طبیعی وجود دارد که مردم برای خلاص شدن از شر آن ها قسم می خورند. هیچ کدام از نظر علمی اثبات نشده اند. با این حال ، بعید است بعید باشد که در اعتدال از آن استفاده کنند.

این داروهای طبیعی شامل موارد زیر است:

آب لیمو: آب لیمو را مستقیماً با یک توپ نخی روی پوست خود بمالید و سپس آن را بشویید. تصور می شود که آب لیمو باعث روشن شدن پوست می شود.

عسل: عسل را با نمک یا شکر ترکیب کنید تا یک اسکراب درست شود. عسل ممکن است به روشن شدن رنگدانه کمک کند.

کره: کره ماست را مستقیماً روی پوست خود بمالید. شما باید 10 دقیقه قبل از شستشو با آب گرم آن را بگذارید. همچنین می توانید با ترکیب کره کره با جو دوسر یک ماسک درست کنید. کره کره دارای اسید لاکتیک است ، که به طور بالقوه می تواند به روشن شدن ترک پا شما کمک کند.

خامه ترش: خامه ترش را مستقیماً روی پوست خود بمالید و بعد از چند دقیقه آن را بشویید. مانند کره کره ، خامه ترش حاوی اسید لاکتیک است.

ماست: ماست را مستقیماً روی پوست خود بمالید و چند دقیقه آن را بگذارید. ماست همچنین حاوی اسید لاکتیک است.

پیاز: پیاز را روی پوست خود مالیده و سپس پوست خود را در آب گرم بشویید. پیاز می تواند به عنوان لایه برداری عمل کند و ممکن است به روشن شدن لکه ها کمک کند.

اگر هر گونه تحریکاتی را تجربه کرده اید ، استفاده از این روش را متوقف کنید.

چه عواملی باعث ایجاد لک می شود؟
پوست شما حاوی سلولهایی به نام ملانوسیت ها است که ملانین رنگدانه تولید می کنند. ملانین به محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید کمک می کند. قرار گرفتن در معرض آفتاب ملانوسیتها را به تولید ملانین بیشتر تشویق می کند. برآمدگی ها تشکیل دهنده ملانین در لایه بیرونی پوست شما هستند.

اکثر افرادی که تعداد زیادی لک صورت و بدن دارند ، پوست نسبتاً خوبی دارند ، اگرچه هر کسی می تواند آنها را دریافت کند. حتی اگر افراد دارای پوست کم عادی نسبت به افرادی که پوست تیره تری دارند ، ملانین کمتری تولید می کنند ، ملانوسیت های آنها در هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب ملانین بیشتری تولید می کنند.

ممکن است لک ها به تنهایی از بین بروند
برخی از برجستگی ها برای مسافت طولانی در آن قرار دارند. برخی دیگر در تابستان به دلیل افزایش نور خورشید برجسته هستند اما در طول زمستان یا با جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب محو می شوند. ممکن است پاکت های ارثی کاهش یابد. برآمدگی ناشی از آسیب آفتاب با افزایش سن گرایش پیدا می کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید
 لک ها غیر سرطانی هستند ، اما ممکن است با سرطان پوست اشتباه گرفته شوند. قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد یک عامل خطرناک برای هر دو دسته از مرکب و ملانوم است. ملانوما در افراد دارای پوست نسبتاً مناسب و یا برآمدگی نسبت به افرادی که پوست تیره دارند ، منبع معتبرتری است.

اگر متوجه تغییر در اندازه ، رنگ و یا شکل یک برآمدگی شدید ، به پزشک یا متخصص پوست خود مراجعه کنید. آنها می توانند تشخیص دهند که آیا این دلیل نگرانی است یا خیر.

خط آخر
برآمدگی رایج و خوش خیم است ، با این حال بسیاری از افراد به دلایل زیبایی می خواهند از شر آنها خلاص شوند. داروهای تهاجمی مانند لیزر درمانی و لایه برداری شیمیایی مؤثر هستند ، اما به زمان بهبودی زیادی نیاز دارند و ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کنند.

اگر می خواهید بسته بندی مکمل های خود را ارسال کنید ، با متخصص پوست خود صحبت کنید تا بهترین روش از بین بردن برای شما تعیین شود. مهم نیست که چه روشی را انتخاب کنید ، مهم است که از او مراقبت های بعدی آفتاب را انجام دهید تا از  ایجاد لک های جدید جلوگیری کنید.

منبع:http://meysam7777.blog.ir/
 





:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: